ahlan wasahlan wa anta bilghair skot2 semua! mental mesti kuat..

::aku, kau dan kita

blog ni didedikasikan buat semua skot PALAPES DARAT UTM batch 14 2003/2006, xkira la yang sempat tauliah atau tidak. semoga semua xlost kontek dan sentiasa keep in touch.

Rabu, 8 Julai 2009

Surat Lapor Diri

Salam skot..

nak minta tolong saper2 yang ader contoh surat lapor diri, tolong send kat email aku hehe..
skrg saper yer geng2 kita yg memg aktif kat kem siri 500??
aku rasa tkt rugi lak xaktif sbb dah xlama lg kan kita nak expired....
trase rugi sngt2 xaktif..lgpun skrg time gawat hehe..kena cari duit lebih skit..
sekurang2 nyer terjaga gak body ni hak3....sbb ramai skrg dah yg terlebih2.paham2 ajer la skot..

17 ulasan:

PemerhatiMuda berkata...

saper yg ader surat tu tlg yer hntr kat email aku yg kat bawah ni..

muhdarif1112@gmail.com

thanks skot....

akimsensei berkata...

arip,

aku,mahadir n pak keron nk pi jb 18/7 smpi 20/7. alg2,kitorg nk sgah 501 skali.

jejom..

PemerhatiMuda berkata...

oooo..mksd hang mcm yg hang ckp hr tu ka??nak g amik file sendirik n bw ker kem siri 5 yg lain sendirik??

aku ader tanya besau dulu..dia ckp staff 501 ckp files personal xboleh dihntr sendiri ke kem yg lain..

besau gak ader bgtau kat aku mcm ner nak lapor..kita just tepon kat 501 pahtu ckp kita nak lapor kat kem berdekatan ngan kita bila tarikh nyer..pahtu dia akan take note n hntr file kita tu ke tmpt kita nak lapor..then kita bw surat lapor ke kem kita nak lapor tu pd tarikh yg kita ckp..pahtu bila kita dah lapor, officer tu akan tepon kat 501 tanya betul ker kita nak lapor situ..sbb kita dah bgtau 501 jd dah setel..cuma kdg2 file jer lmbt smpi..

mcm tu la yg aku dpt tau dari besau..

akimsensei berkata...

aritu, mahathir, anum ng kumala ada gi 515 jln ampg. so, diadvice mcm tu. yg surat tu arip, kita buat seniri ke atau 501 yg keluarkan. if xsalah kalau ikut ckp safuwan sarif aritu, nk amik surat tu memang kene gi sana jugak sebab kene sign ape tah..

PemerhatiMuda berkata...

oooo..diaorg mcm tu ekk??
ingat x ms kita mula2 lapor kat 501 dlu??kita buat sendiri kan surat lapor tu....

akimsensei berkata...

aar, betul jugak.. nanti aku konfem ng safuwan sarif.. mintak dia tolg cerita detail kt sini.. orait..

safuwan7934 berkata...

Salam kpd skot2...
Atas permintaan Akim, aku ader sedikit langkah yang mungkin dapt merungkaikan kekusutan skot2 ku..
Mula2 ko org call 501(07-3541088 ckp ext to Rej501 berhubung dgn Sjn Basri kalau ada lg kalau dah tak ada perkenalkan diri dan tujuan nt die org akn rujuk kpd yg berkaitan) dan tanya status anda. Kepada yg dah melapor dulu mungkin ada maklumat di Bn. 1 la... Lepas kompom ada nama anda semua di 501, ckp pulak nak buat urusan POSTING ke kem yang anda kehendaki. Skot semua mungkin akan disuruh datang ke kem sendiri utk urusan tu. Tanya dengan sapa perlu berjumpa dan berurusan k.... Aku dulu kena jump L.Kpl Azman di Pejabat Bn. 1 dan soh dia buat surat posting ke kem 515. Die akan buat surat dan aku yang tanda tangan. Selepas tu, skot semua boleh la follow-up kat pejabat Rej501 samada posting dah lulus belum.. Kalau dah lulus, skot follow-up pulak kat Rej baru yang disukai.... Pastu pastikan maklumat sampai kat Rej baru... Hal ini kerana Rej 501 terkenal dgn gelaran "kuku itam" bak kata Mejar Syed 2I/C dulu dari PARA pasai kerani 501 malas2....
Diharapkan dengan penjelasan ini dapat memberi sedikit sinar baru buat skot2 semua.... InysaAllah...

safuwan7934 berkata...

Sjn Basir dan bukan Sjn Basri..
Maaf atas kesulitan...

akimsensei berkata...

mantap la safuwan... great2.. so.. follow all the steps below okai:

1st: call 501 (07-3541088) ckp ext to rej 501, ckp gn sjn basri (if ada)
2nd: perkenalkan diri/tujuan n tanya status
3rd: inform nk buat urusan posting ke 515, nti akan kene jumpa someone
4th: gi 501, jumpa someone n ask help to buat surat posting, then, tandatangan
5th: follow up dgn 501 samada posting dh lulus blom
6th: if dh lulus, make sure info dh smpi kt 515, follow up ng 515 plak la..

haha.. jom2.. laporpo..

safuwan7934 berkata...

info terbaru sjn basir dah posting..
so ko org ckp jer nak buat urusan posting k...

kapten berkata...

ganti sarjan baru... nama dia sarjan hassan...haha

nUyU3s berkata...

urm..time aku dlu...aku just g drect kat kem yg nk lapor..n than diorg yg akn arrangekan file2 tu..means transfer personal file kite kat kem...tp..aku tak sure lah procedure skang camane...hehhe...aku pun dah lame x g training...tambahan plak lam keadaan camni...tp sbb aku dah ade kat kuantan..aku rase aku akn pergi jugak kot..hehee..insyaAllah...tp..nk pkai baju ape ek..mane muat sume uniform..ahaks...

BuRuuj berkata...

tahniahlah buat skot2 kita yg nak aktif balik tue. err...akim, jd ke mai johor? leh kuar makan sesame..huhuhu...

PemerhatiMuda berkata...

tu la..tkt rugi la lau xaktifkan diri hehe..dlm ms yg sm gak leh kita jg kesihatan diri hehe..

dila ajak akim sorg je g makan2..
ader ape2 ke ni??hehe..jgn marah=p

nUyU3s berkata...

ops....ade PAPE ke akim ngn dila nie...senyap2 jerk...hehhe...=p

akimsensei berkata...

berani ko bergosip2 ye noyu.. aku terjah kuantan kang, jenuh ko nk masak utk kitorg lg nti.. haha..

BuRuuj berkata...

woit! apela korang ni. ajak kuar makan je ade pape. ade pape je ajak kuar makan. heh..heh...

ala, ok lah. dila tukar. sape2 yg turun johor tue bgtau ye? leh kuar makan sesame...huhu...